OP WEG NAAR SUCCES

Doelen zijn slechts treden van een ladder naar succes. Wanneer je het ene doel hebt bereikt, staat een nieuwe voor je neus. Dit kan ik concluderen uit het gesprek met Ronja Brall, het brein achter Riverstones Jewels. Anderhalf jaar geleden begon zij met het beklimmen van die ladder in razendsnel tempo. Twee treden tegelijk zou je kunnen zeggen. Word het niet eens tijd om die snelheid te verlagen? Echt niet.

Schermafdruk 2014-10-24 16.52.28Riverstones Jewels telt op dit moment vijftien verkooppunten in binnen- en buitenland, heeft een goed gevulde webshop met prachtige sieraden en eigenaresse Ronja kan zich volledig concentreren op het ontwerpen in plaats van het produceren van haar sieradenlijn.

Als klein meisje was Ronja altijd al creatief bezig met kralen, het maken van sieraden en kleding. Uiteindelijk sloeg zij een totaal andere weg in. Ze werkte na de sportopleiding twee jaar lang als personal trainer. Naast haar werk in de sportschool bleef ze sieraden maken en anderhalf jaar geleden gooide ze het roer om. Ze startte haar eigen onderneming: Riverstones Jewels.

Schermafdruk 2014-10-24 17.31.30

Tot afgelopen zomer maakte Ronja alle sieraden zelf. Haar eerste collectie ‘Tropicana Collection Summer 2014’ zijn ook de eerste sieraden die zij heeft laten maken in het buitenland. “Het geeft voldoening en het is onwijs leuk wanneer jouw ontwerpen worden gemaakt. Iets wat nog niet bestaat wordt geproduceerd. Hierdoor zijn mijn sieraden uniek en vertellen een verhaal.”

Schermafdruk 2014-10-24 17.37.04In haar eerste collectie stond de ananas centraal, een tropische vrucht die we deze zomer veel hebben gezien. “Het ananasarmbandje was een heldere ingeving. Ik heb met niemand over mijn idee gesproken. In maart reisde ik naar Indonesië voor de productie van mijn collectie. Ik kwam daar een vriendin tegen, vertelde voor het eerst over mijn ananasarmbandje en.. ze lachte me keihard uit. Wat bleek, de ananas werd een hype! Het is logisch dat daarna vanuit verschillende hoeken sieraden met een ananas werden geproduceerd. Helaas leken sommige exemplaren wel heel erg veel op mijn bedel. Maar ach, zo gaan die dingen.”

Er is ontzettend veel concurrentie in de sieradenbranche. Hoe overleef je? “Wanneer ik ergens aan begin, ga ik er voor 1000 procent voor en zorg ik dat het gaat lukken. Er is zoveel concurrentie dat het moeilijk is om er uit te springen. Ik heb me voorgenomen om mezelf niet te vergelijken met anderen. Succes is mijn motor en als die eenmaal begint te lopen, krijg ik enorm veel energie. In mindere tijden blijf ik focussen op een doel, dat houd me op de been. Er zijn zoveel mensen die een eigen bedrijfje willen starten maar het uiteindelijk gewoon niet doen. Je moet daadkracht hebben en een knopje in je hoofd omzetten waardoor gedachten overgaan tot actie. Schrijf het idee op en ga het doen. Je moet een risico nemen en pakt het niet goed uit, dan is er altijd nog een baantje in de horeca.

Schermafdruk 2014-10-23 20.55.18

Ronja is genomineerd voor de VIVA400, gepresenteerd door Viva. In deze lijst bevinden zich 400 vrouwen die het afgelopen jaar hebben bewezen dat zij in het bezit zijn van het nodige talent en carrièredrive. Een prestatie om trots op te zijn. Een eer, maar wat staat er eigenlijk aan het einde van haar ladder? “Wanneer mijn sieraden te verkrijgen zijn bij de Bijenkorf heb ik mijn hoofddoel bereikt. De Bijenkorf is een kwaliteitswarenhuis. Wanneer zij mijn sieraden inkopen, betekent het dat ik kwaliteit lever. Daarna bijt ik me weer vast in een ander doel. Ik ben heel trots op waar ik nu sta, maar als ik mezelf nu al succesvol vind, zou ik hier stagneren en dat is niet wat ik wil.”

Schermafdruk 2014-10-24 17.18.47

Voor het einde van dit jaar wil Ronja nog minimaal vijftien verkooppunten binnenslepen. Hoe? “Gewoon heel veel bellen, mailen en netwerken!” Daarnaast wil zij zich verder ontwikkelen als business vrouw. “Ik heb bewondering voor Josh Veldhuizen (Josh V) en Olcay Gulsen (Supertrash), zakenvrouwen die op eigen kracht een kledingmerk uit de grond weten te stampen. Van deze vrouwen valt veel te leren.”

Schermafdruk 2014-10-24 17.35.11

Ronja’s woorden: Kijk niet te veel om je heen. Er is altijd iemand die beter is dan jij, maar richt je op jezelf en blijf dicht bij jezelf. Ga af op je intuïtie, daar heb je het meeste aan.

Mijn woorden: Wij gaan nog veel horen van deze gedreven business woman. Op een dag is zelfs Europa te klein.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s